مصاحبه و گفتگو

برخی نویسندگان توهم دزدی آثارشان را دارند/ ثبت فیلمنامه تنها راه جلوگیری از سرقت آن

اخیرا شنیده شده برخی قصه ها، سوژه ها یا حتی فیلمنامه ها توسط سازندگان به سرقت می رود. درمورد این موضوع با تهیه کنندگان و نویسندگان به گفت و گو پرداختیم. اسماعیل عفیفه تهیه کننده آثای چون «پس از باران»، «پریا»، «همسایه» در این باره می گوید: ممکن است یک نویسنده، فیلم یا سریالی را ببیند و توهم اینکه از روی دستش کپی شده است را داشته باشد. تنها راهکاری که برای جلوگیری از این مسئله وجود دارد ثبت فیلمنامه در سامانه است.

اسماعیل عفیفه، تهیه کننده تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا با اشاره به سرقت فیلمنامه در دفترهای سینمایی و تلویزیونی گفت: گاهی اوقات قصه ها، سوژه‌ها یا حتی فیلمنامه‌ها که در دفترهای سینمایی و تلویزیونی می‌چرخند، توسط سازندگان با عناوین دیگر به سرقت می‌روند. انصاف نیست بگوییم همه این کار را انجام می دهند اما به هرحال مسئله‌ای است که این روزها شاهد آن هستیم.

تهیه کننده سریال «پس از باران» درمورد روش های این سرقت ادبی بیان داشت: این موضوع در چند حالت ممکن است اتفاق بیافتد. گاهی نویسندگان از روی دست هم سرقت می‌کنند، گاهی کارگردانان فیلمنامه ای را که از نویسنده گرفته اند به اسم خود می سازند، گاهی تهیه کنندگان فیلمنامه ای را از یک نویسنده می گیرند و به نویسنده دیگری می دهند تا به شکل دیگری بنویسد.

وی ثبت فیلمنامه در سامانه را تنها راه جلوگیری از همچین مسئله ای دانست و افزود: این موضوع در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد. البته ممکن است نویسنده فیلم یا سریالی را در پرده سینما یا تلویزیون ببیند و توهم اینکه از روی دستش کپی شده است را داشته باشد. تنها راهکاری که برای جلوگیری از این مسئله وجود دارد، این است که نویسنده فیلمنامه خود را قبل از ارائه به دیگران، در سامانه ثبت کند تا درصورت رخ دادن چنین اتفاقی از راه قانونی شکایت و پیگیری کند.

عفیفه در ادامه بیان داشت: زمانی که متن فیلمنامه در سامانه موجود باشد، نویسنده می‌تواند درصورت هرگونه شک و ابهام نسبت به دزدی از اثرش به مراجع قضایی شکایت کند. مرجع رسیدگی هم کارشناسانی را مسئول می‌کند تا میزان تشابه را تشخیص دهند. گاهی اوقات یک سوژه به شکل مشترک در ذهن دو نویسنده به وجود می‌آید. این دلیل بر سرقت و دزدی نیست. در هر صورت کارشناس در شورای داوری این موضوع را تشخیص می دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا