اشکها و لبخندها

همه آن چهار ساعت لعنتی

۳۰نما ـ مجموعه «اشک‌ها و لبخندها» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه مجموعه پرحاشیه نوروز 1388 بود که پخش نشدنش آن را پرحاشیه‌تر کرد. خبرها حکایت از آن دارد که مدیران شبکه در آخرین روزهای سال به تعطیلات رفته‌اند و کار بازبینی نهایی را به سال 88 موکول کرده‌اند. شاید اگر این اتفاق عجیب نمی‌افتاد، اشک‌ها و لبخندها پرطرفدارترین سریال نوروزی می‌شد.

سمیه علی‌پور:  مخاطب مجموعه‌های مناسبتی تلویزیون گاه بسیار گسترده‌تر از مخاطبان دائمی این رسانه‌ هستند و به دلیل همین گستردگی تماشاگران، تولید این مجموعه‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. مجموعه‌های نوروزی با توجه به تعطیلی روزهایی که آثار به نمایش درمی‌آید همواره جایگاهی ویژه‌تر داشتند.

مجموعه‌های نوروزی سال 1388 نیز همانند سال‌های گذشته با حاشیه و خبرسازی‌های بسیاری تولید شده‌اند. از تغییر کارگردان تا رفت و آمد بازیگران و اخراج تصویربردار از پروژه تا بحث‌هایی که در مورد محتوای مجموعه‌ها مطرح است، همگی جزو مواردی‌اند که در حاشیه تولید مجموعه‌های نوروز 1388 عنوان می‌شود.

سریالی که پخش نشد


مجموعه «اشک‌ها و لبخندها» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه مجموعه پرحاشیه نوروز 1388 بود که پخش نشدنش آن را پرحاشیه‌تر کرد. خبرها حکایت از آن دارد که مدیران شبکه در آخرین روزهای سال به تعطیلات رفته‌اند و کار بازبینی نهایی را به سال 88 موکول کرده‌اند. شاید اگر این اتفاق عجیب نمی‌افتاد، اشک‌ها و لبخندها پرطرفدارترین سریال نوروزی می‌شد.

فتحی در حالی از حدود دو ماه قبل تولید این مجموعه را آغاز کرد که پیش از او قرار بود سریال نوروزی شبکه اول را سامان سالور و سیروس مقدم این کار را بسازند. حسن فتحی به دلیل حساست بالایی که در تولید آثارش دارد، مجموعه‌های تلویزیونی‌اش اغلب در میان کارهای درجه بالای این رسانه قرار می‌گیرند. کارگردانی که به توجه نشان دادن نسبت به جزئیات در کارهایش معروف است، در حالی که فرصتی بسیار کوتاه تا نوروز باقی مانده بود ساخت مجموعه مناسبتی نوروز 1388 را برعهده گرفت. او راهکار خود را در کوتاه کردن قسمت‌ها دیده و علیرضا نادری و علیرضا کاظمی‌پور هر قسمت را در 25 تا 30 دقیقه می‌نویسند تا فتحی فرصت داشته باشد مجموعه‌اش را با وسواس خاص خود بسازد.

البته تولید این مجموعه از آغاز و با تغییر کارگردان با حواشی همراه بود و در ادامه حاضر نشدن محمدرضا شریفی‌نیا، باران کوثری و امیر جعفری باقی حواشی این کار را رقم زد. غیبت امیر جعفری در این کار فتحی در حالی که این بازیگر در کارهای اخیر سینمایی و تلویزیونی او حضور داشته، اتفاقی غیرمنتظره بود.

با فراهم نشدن شرایط حضور شریفی‌نیا در مجموعه «اشک‌ها و لبخند‌ها» مهدی هاشمی جایگزین او شد، گوهر خیراندیش، برزو ارجمند، لیلا اوتادی، هومن برق‌نورد، مهرشاد مخبری، کیانوش گرامی، سیدمحسن نقییان، سینا رازانی و شهره لرستانی بازیگران این مجموعه هستند.

بازگشت «کلاه قرمزی»

بازگشت «کلاه قرمزی» را می‌توان مهمترین اتفاق نوروز 88 در تلویزیون دانست. ایرج طهماسب و حمید جبلی طی اتفاقی ویژه در جریان تولید این مجموعه قرار گرفتند و با ترکیبی تازه «کلاه قرمزی» را به کودکان دهه 1380 معرفی می‌کنند.

«کلاه قرمزی» نوروز 1388، شخصیت‌هایی تازه و بازیگرانی سرشناس دارد. باران کوثری، ایرج طهماسب، حمید جبلی، آتیلا پسیانی، علیرضا خمسه، امین حیایی، شهرام قائدی، رضا شفیعی‌جم، منوچهر آذری، پانته‌آ بهرام و فلامک جنیدی بازیگران این کار هستند و مهمانانی ویژه نیز در این برنامه حاضر می‌شوند از جمله ابراهیم حاتمی‌کیا که حضورش در این برنامه حتماً جذابیت‌های بسیاری خواهد داشت. شخصیت‌های تازه این مجموعه 15 قسمتی گیگیلی و پسرعمه‌زا هستند.

اما جرقه شروع تولید این مجموعه در پی دیدار جبلی و طهماسب با مدیر شبکه دو بوده و باید دید عروسک محبوب کلاه قرمزی در سال 1388 تا چه حد جذابیت خواهد داشت.

باز هم مدیری


مهران مدیری مدت‌هاست که به عنوان مرد اول کمدی تلویزیون شناخته می‌شود. یاد مجموعه‌های پرطرفدار او در ذهن‌ها باقی مانده و «مرد هزار چهره» او که سال قبل روی آنتن شبکه سوم سیما رفت، بیش از تمامی مجموعه‌های نوروزی طرفدار داشت.

موفقیت همان مجموعه موجب شد تا مدیری که تجربه ساخت قسمت‌های دوم و سوم آثارش را دارد، قسمت دوم این مجموعه را با عنوان «مرد دو هزار چهره» برای نوروز 88 بسازد.

اما «مرد دوهزار چهره» یکی از موثرترین شخصیت‌های پشت صحنه مدیری را به همراه ندارد. این کارگردان که مدت‌ها با پیمان قاسم‌خانی همکاری داشته در این مجموعه فقط از حضور همکاران او استفاده می‌کند. قاسم‌خانی از ابتدای تولید این مجموعه به مدیری اعلام کرد که نمی‌تواند او را همراهی کند. امیر مهدی ژوله و خشایار الوند و محراب قاسم‌خانی مسئولیت نوشتن این مجموعه را برعهده گرفتند.

صحبت‌هایی که در مورد تولید این مجموعه مطرح می‌شود نشان از حساسیت بالای مدیران تلویزیون نسبت به حاصل کار مدیری دارد. برداشت‌های سیاسی که همواره از مجموعه‌های مدیری می‌شود در مورد «مرد هزار چهره» قوت گرفت و حالا در مورد قسمت دوم این مجموعه در حالی که انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است، حساسیت‌ها دو چندان شده است. فقط با دیدن حاصل کار است که می‌توان گفت این حساسیت‌های فراوان به کار ضربه وارد کرده یا نه.

برخلاف اخبار اولیه منتشر شده در مورد این مجموعه که نشان از حضور ستارگانی چون نیکی کریمی و… در این کار داشت، بازیگران این کار افرادی هستند که اغلب چهره‌هاشان در کارهای طنز و به خصوص طنزهای مدیری دیده شده است. علاوه بر خود مدیری که در نقش مسعود شصت‌چی بازی می‌کند، پژمان بازغی، سیامک انصاری، برزو ارجمند، بیژن بنفشه‌خواه، فلامک جنیدی، امید روحانی، سحر زکریا، امید زندگانی، یوسف صیادی، رضا فیض‌نوروزی، علی‌اکبر قدمی، کیهان ملکی و غلامرضا نیکخواه بازیگران این مجموعه هستند.

آقاخانی و احمدلو

«عید امسال» به کارگردانی سعید آقاخانی و «ماه عسل» ساخته شاهد احمدلو نسبت به دیگر مجموعه‌های نوروزی کم حاشیه‌تر بودند. رفتن لیلا بوکات از مجموعه «ماه عسل» و جایگزینی خاطره حاتمی و البته اخراج احمد احمدی تصویربردار از کار مهمترین حواشی این مجموعه بودند. یوسف تیموری، سعید پورصمیمی، پروانه معصومی، امیرحسین صدیق، فلورا سام، شاهرخ استخری، سحر ولدبیگی، علیرضا اشکان، نفیسه روشن، افسر اسدی و محمد مطیع بازیگران این مجموعه هستند.

«عید امسال» با حضور محمدمهدی عسگرپور و محمود رضوی به عنوان تهیه‌کننده، با کارگردانی سعید آقاخانی و بازی مجید صالحی، مهران غفوریان، علی صادقی، شهرام قائدی، بیتا سحرخیر، محسن قاضی‌مرادی، شایسته ایرانی، علی صالحی و بهنوش بختیاری از پنجم بهمن مقابل دوربین رفت. این سریال بدون داشتن حواشی خاصی به کار خود ادامه می‌دهد. تدوین 9 قسمت آن توسط حمیدرضا قربانی به پایان رسیده و موسیقی متن آن را حمیدرضا صدری  می‌سازد و امیرحسین مدرس ترانه تیتراژ پایانی آن را خوانده است.

نمایش بیشتر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا